De voordelen van een trapkrachtsensor

  • Posted by Luuk van Velthoven on


Het fijne van het rijden op een elektrische fiets is dat je ondersteund wordt tijdens het fietsen. Deze ondersteuning wordt mogelijk gemaakt door de motor, de accu en een sensor. De sensor geeft het signaal aan de motor dat er ondersteuning moet worden gegeven. Als je kijkt naar verschillende modellen e-bikes zie je dat er twee type sensoren zijn: De rotatiesensor en de trapkrachtsensor. Wij zijn fan van de trapkrachtsensor en leggen graag uit waarom.

Hoe werkt een trapkrachtsensor?

Een trapkrachtsensor registreert de kracht die er wordt geleverd op de pedalen. Hoe meer kracht je op de pedalen zet, hoe meer ondersteuning de motor zal leveren. Dit zal je bijvoorbeeld merken als je een heuveltje op fietst of volle bak wind tegen hebt. Als er geen kracht wordt uitgeoefend zal er ook geen ondersteuning zijn. Op deze manier zal de motor nooit aanslaan als je stilstaat of wandelt met de fiets, wel zo fijn. Omdat de ondersteuning reageert op de kracht die je zelf levert voelt dit heel natuurlijk aan.

Voordelen trapkrachtsensor op een rij

Verschil krachtsensor en rotatiesensor

Allemaal leuk en aardig die krachtsensor, maar wat is dan het verschil met een rotatiesensor? Het grote verschil zit in de reactietijd, waar een krachtsensor direct reageert bij het wegrijden heeft een rotatiesensor soms even tijd nodig om de ondersteuning te activeren. Dit kan raar en onnatuurlijk aanvoelen. Een rotatiesensor reageert niet op de kracht die geleverd wordt op de pedalen maar meet het aantal omwentelingen per minuut, de trapfrequentie. Een rotatiesensor geeft een hele gelijkmatige ondersteuning tijdens het fietsen maar houdt geen rekening met de inspanning van de fietser. Dit kan een onnatuurlijk fietsgevoel geven.

Trapkrachtsensor in de QonQer e-bike

Bij de ontwikkeling van de QonQer e-bikes stond één ding vrij snel vast. Er moest en zal gebruik gemaakt worden van een krachtsensor. In combinatie met een achterwielmotor voelt de ondersteuning als een duwtje in de rug. Op deze manier zorgen we ervoor dat de sportieve uitstraling van de fiets ook overeenkomt met het gevoel dat je krijgt als je op de fiets zit.